Tentoonstelling in het kader van het Unesco-jaar: het jaar van het glas

Magdalenakerk Brugge van 2 april tot 29 april 2022

 

Met dank aan onze sponsors: Stad Brugge, YOT (Magdalenakerk), Tire-Bouchon BV, Wove-Photography, Design15, V-Sign, Vandenbulcke glas, Steigerbouw.be, Oswalt.be, Marcel Vlamynck,  BirgitConRes BV

‘Als je het kan bedenken,

dan kan je het ook maken’

BIRGIT VERPLANCKE

° 02/06/1995

In de glaswereld denkt men vaak dat een glasraam iets oud, of oudbollig moet zijn. In deze tentoonstelling proberen we aan te tonen dat glas een evoluerend, hedendaags materiaal is. Het heeft niet altijd zin om te blijven stilstaan bij het verleden. We bergen de heiligen en Christusfiguren dus even op en bejubelen de hedendaagse mogelijkheden door samen te werken met artiesten. Ze zijn telkens gespecialiseerd in andere media (schilderen, tekenen). Zo proberen we aan te tonen dat een glasraam ook echt modern kan en vooral mag zijn. We proberen dan ook de verschillende media in de glaswereld te trekken. 

‘Glas is mijn

alfa en omega’

MARCEL VLAMYNCK

° 19/09/1954

Glas boeit en intrigeert me om de ongekende mogelijkheden. De typische uitdaging, die het werken met gesmolten glas met zich meebrengt, voert ons naar die extra dimensie: het schilderen met kleur in de vloeibare glasmassa, terwijl alles transparant blijft.

 

 

‘The ocean is my mirror’

JOOST CAEN

° 26/04/1959

Bij de branding is alles helder. De horizon, de eenvoudige lijnen van de branding. Wetenschappers duiden glas soms aan als een onderkoelde vloeistof. Water heeft ook alle gedaanten van glas: transparantie en reflectie. het is doorschijnend en dynamisch.

Aan zee zijn de vier elementen zuiver aanwezig: vuur in de gedaante van de zon, water, aarde in de vorm van aan en lucht als wind. Deze elementen verwijzen alle vier naar het glas: zand als basisgrondstof, vuur om zand te smelten, lucht om glas te blazen en water als transparant element.

‘Steeds op zoek door experimenteren met nieuwe technieken, hoever glas ons toelaat om te buigen, te vormen en te kleuren.’

PEJO

Peter ° 24/12/1958

Joke ° 04/04/1959

Een glimps van “The Big Five”, de ultieme droom van menig safariganger, een gouden kans om deze zeldzame, schuwe vrije wilde dieren op de gevoelige plaat vast te leggen. In dit geval speelt factor geluk een grote rol en indien er zelfs maar een stukje van de felbegeerde trofee op staat is de euforie totaal. Door middel van reliëf te gebruiken worden de figuren tastbaar. Het 24 karaats goud- en zilverblad versterken de kostbaarheid van de afgebeelde exemplaren. De vijf panelen zijn afzonderlijk in gewenste volgorde te presenteren, waardoor er een meer dynamischer kunstwerk ontstaat. Onze creaties ontstaan door het niet aflatende gevoel dat we hebben om buiten het kader van de traditionele glaskunst te denken en zodoende unieke beeldvorming kunnen laten zien.                                            

‘Het typische karakter van glas samen met de technische kennis en de creatieve ideeën van de glasblazer zorgen voor verrassende en boeiende kunstwerken.’

NORBERT DEMONIE

° 18/09/1953

Glasjuwelen zijn al een eeuwenoud gegeven die tot op heden nog steeds tot de verbeelding spreken. Glaskunstwerkjes zijn steeds uniek en een schittering voor het oog.

Het glazeniersambacht vind ik één van de mooiste ambachten die er bestaan. Glas is zo’n veelzijdig materiaal, de mogelijkheden zijn eindeloos.

ASTRID DECRUYENAERE

° 29/12/1995

In dit drieluik van wolken speel ik graag met verschillende structuren en kleurschakeringen. Ze weerspiegelen mijn voortvloeiende gedachten en dromen. In elkaar verstrengeld, vloeibaar, soms troebel en zelden in rust. Het glazeniersambacht is één van de mooiste ambachten die er bestaat. Glas is een heel veelzijdig materiaal, de mogelijkheden zijn talrijk. Maar net zoals glas kunnen dromen fragiel en breekbaar zijn.

‘De mens als drager van het ambachtelijke’

PAULIEN DE CLERCQ

° 19 november 1996

De reactie die ik vraag krijg als ik vertel dat ik glas-in-lood ramen maak, is ‘Amai, wordt dat nog altijd met de hand gemaakt?’ Ook al lijkt een glazenier een geoliede machine, een mens is essentieel in het proces.
Mijn ontwerp heeft iets weg van een digitale tekening vol schakels enonderdelen die lijken op een machine. De cirkelvorm is bewust en doet denken aan een (tand)wiel. Ik toon hiermee het contrast aan tussen het menselijke en ambachtelijke van een glasraam en het digitale en machinale dat tegenwoordig de standaard is in onze maatschappij. Met een job in marketing is glas-in-lood een persoonlijke ontsnapping van deze digitale evolutie. Een glasraam staat los van een wereld waarin het gebruik van computers, laptops, tablets, iPads en smartphones dagelijkse kost is
geworden. Je breekt glas, snijdt lood, soldeert alles aan elkaar, … met tools die al enkele honderden jaren meegaan in het vak. Mijn doel is om net die tegenstelling weer te geven.

‘Mijn geest fantaseert, mijn handen creëren , …ik geniet. La muse s’amuse.’

 

KRISTIEN BRUWIER

° 05-08-1961 

In dit werk wil ik een ode brengen aan de vrouw in de muziek, mijn inspiratiebron. 

De Apollo-lier en de solsleutel zijn reeds eeuwen symbolen uit de muziekwereld. Sint-Cécilia, de patrones van de muzikanten, krijgt een medaille. Mijn klarinet staat centraal in een warme gloed.

Dank zij mijn reeds 40-jarige loopbaan in het lager onderwijs, wordt  mijn fantasie nog dagelijks geprikkeld.

Ik ontdek nu pas de boeiende mogelijkheden met licht en kleur, die de glaswereld biedt.

 

‘Glas, medium van mijn geduld.’

 

MAARTEN JANSSEN

° 12 maart 1975

Voor het maken van glassmeltwerken met een glasoven moet je geduldig zijn, precies kunnen werken en logisch kunnen nadenken. Dit zijn toevallig de sterke punten van personen met een vorm van autisme. Aangezien ik een lichte vorm van autisme heb, is glaskunst een ideale hobby voor mij. Schrik is vaak een nadeel bij autisten, maar bij glas is dat eveneens een voordeel doordat je voorzichtiger gaat werken.  De stapeltechniek is boeiend omdat je van oud vensterglas toch terug een glaswerk kan maken met veel glans. Een kras op de glasplaat kan geen kwaad, het mooie effect van stapelen komt er dankzij de dikte van de uitgesneden glasplaten. Met verschillende diktes en groottes van glasplaten creëer je diverse tonen. 

‘Werken met glas, scheppen met glas geeft een antwoord op de drang om iets met mijn handen te kunnen produceren.’

DAVE HOUBEN

° 20 januari 1985

De kunst om glaskalibers te combineren en daar iets van te maken heeft me steeds aangesproken.

Mijn werk toont de verbintenis tussen glas en het heden. Vele stukken glas komen van zeer verschillende locaties. Maar, oud glas, nieuw glas, … allemaal samen kan ik ze vormen tot één geheel.

 

‘Glas is een robuust medium, maar je kan het ook vormen naar jouw wensen. Die dualiteit spreekt mij aan.’

EVELYNE LECHANTRE

° 6 juli 1985

Ik wil het hart voor zichzelf laten spreken. 

Het werk stelt een hart voor dat gebroken is en aangetast werd door toedoen van anderen en door zichzelf. Het lemmet van het zwaard is uitgevoerd in spiegelglas. Symbolisch kan je stellen dat iedereen wel al iemand gekwetst heeft. Gewenst of ongewenst.

Vorig jaar was voor niemand een tijd die de geschiedenis ingaat als een fantastisch jaar. Emotioneel heb ik het heel lastig gehad. Aan de buitenkant was dit waarschijnlijk niet te merken. Met dit werk wil ik de binnenkant naar buiten brengen.

Wie kan het zwaard eruit trekken, zodat het hart kan helen?Kunst is emotie. Is het omgekeerde ook waar?

‘De beperkingen van glas geven me ideeën,  maar de veelzijdigheid ervan biedt inspiratie.’

ELIAS BLATON

° 19 mei 1987

Glas is een materiaal dat heel veel toepassingen kent, maar vaak ondergewaardeerd wordt.

In dit werk heb ik de meest gekende toepassing van glas-in-lood, namelijk “Het kerkraam” uit zijn context gehaald en voorgesteld als een dagdagelijks object. Hierbij heb ik het monumentale, stijve karakter van het kerkraam willen verwerpen door het voor te stellen als een licht, soepel en dagdagelijks object, namelijk een poster.

 

‘t is ol gin glas snien

BJORN VANHOUTTE

° 10 januari 1986

Via glas maak ik graag een reis door de tijd. Ik ben gefascineerd door de jaren 50, 60 en 70 en hun iconische designs. Veel van mijn inspiratie haal ik uit de Bauhaus en Memphis stijlen. Ik hou er dan ook van om glasontwerpen te maken die je doen herinneren aan deze fascinerende tijden. Zo is de kleine spiegel, de ‘Jetson’, met zijn organische vormen, geïnspireerd op de kleurrijke en funky meubels uit de 50’s. 

De staande spiegel is het eerste prototype in zijn soort. Deze spiegel is mijn idee van een design stuk. In dit werk wordt er gespeeld met lagen gekleurd glas en reflecties waardoor diepte gecreëerd wordt. Zo wou ik een eigen stuk creëren dat tijdloos is en evenzeer zou passen in een 60’s huiskamer, als in een modern interieur.

 

‘Werken met glas is een boeiende zoektocht.’

MARJAN MICHIELSEN

° 12 mei 1957

Een betoverende zoektocht om glazen platen, in allerlei prachtige kleuren, passend bij elkaar uit te zoeken en precies te versnijden in de  vormen die ook mijn gevoelens zo subtiel mogelijk weergeven. 

 – Vogels in vlucht: Verhuis naar Zeeland. Mijn Nederlandse moeder voorop. ‘Thuiskomen’

–  Zon en zee: de zee overweldigend met een opkomende kleurrijke zon

  – Geschonden en verbonden: Diep gekwetst en toch verbonden in een relatie

Wietse Hindryckx

Openingsuren

U had het wellicht wel door, de tentoonstelling gaat inderdaad door in een kerk. En dat voor de duur van een hele maand. Provoosten van de Stad Brugge zijn er maar tussen 14 en 17 uur. Maar … we proberen zelf de kerk méér open te houden. Vandaar dit overzicht. Zo weet je wanneer je kan komen genieten van de tentoonstelling! Op al deze momenten is steeds iemand van ons aanwezig. Tot dan!

 

Zondag 3 april: 13 tot 17 uur: Marcel, Evelyne

Maandag 4 april: 10 tot 14 uur: Kristien

Dinsdag 5 april: 10 tot 16 uur: Astrid, Pejo, Bjorn

Woensdag 6 april: 10 tot 16 uur: Paulien, Evelyne, Astrid

Donderdag 7 april; 10 tot 16 uur: Maarten, Dave, Marjan

Vrijdag 8 april: 10 tot 16 uur: Marcel, Evelyne, Bjorn

Zaterdag 9 april: 12 tot 16 uur: Birgit, Norbert

Zondag 10 april: 12 tot 16 uur: Maarten

Maandag 11 april: 12 tot 16 uur: Norbert

Dinsdag 12 april: 10 tot 16 uur: Bjorn

Woensdag 13 april: 10 tot 16 uur: Marcel, Evelyne, Astrid

Donderdag 14 april: 10 tot 16 uur: Kristien, Marjan

Vrijdag 15 april: 10 tot 16 uur: Marcel, Evelyne, Bjorn

Zaterdag 16 april: 10 tot 16 uur: Evelyne, Elias

Zondag 17 april Pasen: gesloten

Maandag 18 april Tweede Pasen: gesloten

Dinsdag 19 april: 9 tot 17 uur: Astrid, Elias, Pejo

Woensdag 20 april:  9 tot 17 uur: Birgit, Paulien, Marcel, Norbert, Kristen, Dave

Donderdag 21 april:  15 tot 17 uur: Marjan

Vrijdag 22 april:  9 tot 17 uur: Marcel, Evelyne, Bjorn

Zaterdag 23 april:  13 tot 17 uur: Birgit

Zondag 24 april:  13 tot 17 uur: PeJo

Maandag 25 april:  13 tot 16 uur: Norbert

Dinsdag 26 april: 10 tot 16 uur: Birgit, Norbert, PeJo, Bjorn, Marjan

Woensdag 27 april: 10 tot 16 uur: Paulien, Evelien, Kristien, Dave

Donderdag 28 april: 12 tot 16 uur: Maarten, Norbert

Vrijdag 29 april: 10 tot 18 uur: Paulien, Marcel, Evelyne, Kristien, Birgit, Astrid, PeJo, Bjorn en Marjan

 

WEETJES

Welgeteld 6503 mensen bezochten de tentoonstelling. Ze kwamen van overal: Brugge, Gent, Roeselare, Kortrijk, Brussel, Sint-Niklaas, ….  Vele Nederlanders, Duitsers, Engelsen, Fransen, Spanjaarden maar ook Canadezen, Amerikanen, ……

Er werden werken verkocht die vertrokken naar Canada, Duitsland, Nederland, ….

De vijfduizendste bezoeker kreeg een kunstwerkje van Birgit overhandigd. Het is een stukje gefused glas, dat een golf voorstelt: de dynamiek van de beweging, verandering, toekomst.

Het waren Alan en Jille Daiton op terugreis van Polen (huwelijk zoon), die de vijfduizendste waren die een kijkje kwamen nemen. Het kunstwerkje namen ze mee naar hun huis in Wotton under Edge (bij Bath).

Enkele dagen later kregen we een foto van het werkje, hangend in hun huis met de boofschap:

Hello Birgit

Greetings from Wotton under Edge
We arrived back in the UK on Sunday evening – happy to be home but feeling so fortunate, not only to have such wonderful memories of our visit to your beautiful city, but to be able to place your art on our wall. It really is very special to us and will always be treasured . It has already been admired by friends who have visited our home. 
Our visit to Magdalena Church will never be forgotten – thank you .
Our very best wishes
Alan and Jill x

 

 

Pin It on Pinterest